Bye bye auto, vive le vélo!

14/62

 

Onze lange zoektocht naar de ideale fiets om drie kinderen (op een leuke manier) te vervoeren & projecten uit te voeren heeft resultaat opgeleverd. Eind februari namen we afscheid van onze wagen & kochten we de GSD van Tern.

Voor de kinderen zijn het best wat kilometers (12km/dag) om ze dagelijks te motiveren om zelf te fietsen. Met de nieuwe fiets kunnen we ze alle 3 vervoeren. Na enkele testen kunnen we meegeven dat ook een volwassen persoon makkelijk vervoerd kan worden 😉

Bakfiets >< Transportfiets

We hebben een tijd gebruik gemaakt van een bakfiets, maar die werd nogal als log ervaren. Zeker indien je zonder “bagage” je weg verder zet. Dan wil je kunnen doorfietsen.

Verscheidene uren werden besteed aan het opzoeken van handige bak- of transportfietsen. Het is leuk om vast te stellen dat er hoe langer, hoe meer modellen geproduceerd worden die heel multifunctioneel zijn.

De volgende stap is dan: waar kan ik die uitvoerig testen & kopen?

Ons oog viel op de elektrische GSD van het merk Tern, verkrijgbaar bij een lokale fietshandelaar. Tern maakt overwegend vouwfietsen en lanceerde een transport/familiefiets geïnspireerd op een vouwfiets, maar dan veel robuuster.

Met de GSD kan je 2 kinderen en al uw boodschappen vervoeren. Dit met de lengte van een standaard fiets. Het stuur kan worden neergeklapt waardoor hij ook makkelijk mee de auto in kan.

De Tern GSD valt in principe onder de vouwfietsen & een vouwfiets mag gratis mee op de trein?

180kg voor 180cm

Door zijn kleine wielen en lage frame ligt het zwaartepunt heel laag, waardoor de fiets heel stabiel aanvoelt bij het vervoeren van ‘lasten’. Naast de extra grote fietstassen voor al je boodschappen, heb je nog heel wat interessante, handige opties: voorwieldragers (lowriders) voor fietstassen, een transportrek voor aan het stuur (net groot genoeg voor een bak bier), zitjes voor kinderen, voetsteunen voor de passagiers… Keuze genoeg dus om een maximum van 180kg (elektrisch) te vervoeren.

Prijs?

De fiets is best prijzig (ong. €4000), maar in ons geval vervangt hij een personenwagen.

We berekenden dat we hem al op 2,5 jaar tijd zouden terugverdiend hebben: benzine, taksen, verzekering & andere kosten (zonder de aankooprijs in rekening te brengen).

Het voelt voor ons heel goed om opnieuw “autoloos” door het leven te gaan. Indien het niet anders kan, doen we aan autodelen & nemen we het openbaar vervoer. Af en toe is het gebruik van een auto héél handig, maar daarom hoef je er zelf geen te bezitten.

Intussen rijden er in de buurt 4 van deze fietsen rond. Toch een indicatie dat het heel praktische dingen zijn…

Hieronder een aantal afbeeldingen van de Max (door de kinderen ‘gedoopt’)